Thursday, July 3, 2008

:: Semuanya Keranamu Malaysia! ::

Demi kebanggaan..

Satu angkasawan sudah naik ke angkasa lepas..
Satu pasukan kecil penerjun udara di hantar ke kutub selatan, utara, timur, barat, tenggara bla3..
Dan bermacam lagi projek mega yang menelan belanja berjuta-juta..
Semata-mata atas namamu Malaysia..
Dia berada di atas. Seharusnya dia seorang yang hebat! Mempunyai pandangan jauh dan bijak membuat keputusan demi kebaikan bersama. Kalau dia pun setakat boleh buat keputusan macam kita, lebih-lebih lagi soal kewangan, baik dia pun duduk sama rendah dengan kita.

Maka berjuta rakyat terpaksa menerima kenaikan harga minyak!

Hakikatnya kita memang tidak ada duit lebih.. Kenapa harus membazir-bazir?

Sepatutnya dia pun macam abah. Apa yang kita tak ada dia beri. Sebab dia yang uruskan perbelanjaan rumah. Dia yang uruskan hal-hal kita setiap hari.

Misi dan matlamat tak tercapai. Orang kata jangan terlalu awal membuat kesimpulan. Hakikatnya ia melibatkan berjuta manusia yang bergantung di bawah satu bumbung. Kalau bumbung bocor, semua orang pun basah lencun!

Bila sudah jadi begini, kita pun dapat mengagak apa akan jadi di masa hadapan. Sebab dari awal sudah tunjuk petanda tidak bijak menguruskan wang. Bila ditanya bukti? Tekanan yang dihadapi rakyat akibat kenaikan sudah cukup menjadi bukti.

Itu belum masuk akibat. Untuk sebulan dua mungkin harga barang masih stabil. Tetapi untuk 'next shipment' bagi barangan import dan tempatan, kenaikan pasti berlaku. Kesannya juga pasti ditelan semua orang. Yang membuat bisnes pasti runsing kerana pengguna semakin kurang berbelanja. Yang bergaji sederhana dahulu mungkin terpaksa melupakan aktiviti shopping di hujung bulan. Itu tidak salah, sebulan penat bekerja, apa salahnya shopping sedikit. Ia juga satu 'reward' pada diri sendiri. Tapi lepas ni nak shopping kena fikir seratus lapan puluh empat perpuluhan tiga kali. Itu belum kira yang berkeluarga.

Kita masih pelik lagi. Kenapa jadi begini? Mungkin sebab ada yang tak rasa. Sebab minyak, duit rumah, bil api air semuanya ditanggung beres. Kalau tak pun, boleh claim nanti!

Kalau kita tentang, dia marah. Tapi kalau kita tak tertekan, tak ada lah kita nak bising-bising!

No comments: