Friday, July 4, 2008

:: Jika Semalam Aku PM ::

Jika semalam aku PM.. sebelum aku mengumumkan kadar kenaikan harga petrol(andai kenaikan harga petrol ini memang terpaksa dilakukan) kepada rakyat, aku akan terlebih dahulu akan membuat satu pengumuman iaitu:

1- Sebagai PM aku menyerahkan kembali setiap elaun yang aku tuntut setiap bulan akan aku serahkan kembali ke pada kewangan negara setiap bulan.

2-Sebagai Menteri Kewangan 1 aku menyerahkan kembali 50% dari gaji hakiki serta sebarang tuntutan elaun kepada kewangan negara setiap bulan.

3-Sebagai PM aku akan mengarahkan semua Menteri Kabinet agar menyerahkan kembali 20% gaji hakiki kepada kewangan negara setiap bulan.

4-Sebagai PM aku akan mengesyorkan semua Ahli Parlimen menyerahkan kembali 50% sebarang tuntutan elaun kepada kewangan negara setiap bulan.

5-Sebagai PM aku akan mengarahkan semua agensi/jabatan kerajaan melaksanakan perbelanjaan berhemah. Tiada lagi sebarang majlis sambutan yang menggunakan perbelanjaan dari sumber kerajaan. (Hendak buat juga, kutip dari anggota).

Selepas mengumuman langkah-langkah ini baru lah aku sebagai PM dengan nada sedih tetapi tegas mengumumkan kenaikan harga petrol, menyakinkan kepada rakyat bahawa kita semua kena berkorban untuk negara.

Namun begitu bagi menyerap beban kenaikan harga petrol ini, selain dari pemberian RM625 dan Rm150(yg mcm mempersenda rakyat) aku akan turut mengumumkan subsidi 70% bagi menukaran sistem ke pengunaan NGV. Dan aku mengarahkan syarikat minyak agar menyediakan pump NGV disetiap bandar-bandar utama negara pada kadar segera dan akan diperluaskan kepada setiap station petrol tidak lama lagi.

Sekurang-kurangnya.. Aku sebagai PM dan barisan kabinet turut merasa keperitan rakyat(walaupun sebenarnya gaji aku xluak pun) dan berusaha menunjukkan yang kabinet turut simpati kepada rakyat.

Entah ler.. yg hakikatnya aku bukanlah PM semalam!

No comments: